preloder
Baby & Mom

Zo richt ik mijn kraamtijd in: 5 praktische tips

In veel culturen is 40 dagen rust na de bevalling heel normaal. Het is een heilige periode. En een periode van herstel. De kraamperiode is in Nederland echter teruggebracht naar slechts 7 dagen. Een groot verschil. Hoe kan je er toch voor zorgen dat je de rust bewaart in die eerste 6 weken? Ik las er een boek over: The First Forty Days. Op basis hiervan geef ik je 5 praktische tips waarmee je het lekker gemakkelijk voor jezelf maakt.

1. The First Forty Days: boekentip voor je kraamtijd

Terwijl ik dit schrijf moet ik eigenlijk een beetje lachen. Want dat gaat ‘m natuurlijk niet worden bij ons: 40 dagen rust na mijn bevalling. We hebben immers al een peuter rondlopen. Toch liet het boek The First Forty Days mij heel anders naar mijn aankomende kraamtijd kijken. Ik heb dit boek een tijdje terug gekregen voor mijn verjaardag en het heeft mij super geïnspireerd. Ik ben door het boek mijn kraamtijd zelfs een beetje gaan voorbereiden. The First Forty Days vertelt onder andere over hoe andere culturen om gaan met de kraamtijd en dit vond ik best een eye opener. In sommige culturen is de kraamtijd een periode die staat voor rust en herstel. Terwijl het in onze cultuur soms wel een sport lijkt wie het snelst weer in shape en op de been is. Het boek staat boordevol tips voor een zo rustig mogelijke start en het sluit af met allerlei voedzame recepten om je herstel te bevorderen. Van soepen tot kruidentheetjes. Het boek is toegankelijk, praktisch en inspirerend zonder dwingend over te komen. Je kunt er dus gemakkelijk uit halen wat bij jou en je situatie past. Ik ben benieuwd hoe ik mijn kraamtijd ga ervaren met de simpele aanpassingen uit dit boek. De tips in dit artikel zijn geïnspireerd op het boek.

2. Maak het jezelf gemakkelijk

Het is zo’n beetje de rode draad van The First Forty Days: ‘Maak het jezelf gemakkelijk’. Want je hebt net een mega prestatie geleverd; het op de wereld zetten van nieuw leven. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen van dit bijzondere proces. De ene moeder is na een paar dagen alweer op de been. De andere moeder heeft wat langer de tijd nodig voor haar herstel. Maar het jezelf gemakkelijk maken, dat is volgens mij nooit verkeerd. Je kunt je kraamtijd voorbereiden door de dagen voorafgaand aan je bevalling je diepvries alvast te vullen met heerlijke soepen en curry’s. Dan staat er na de geboorte zo een lekkere, voedzame maaltijd op tafel. Geen zin om te koken? Probeer dan eens een kraambox van Oh My Guts.

Mijn boodschappen laat ik tijdens mijn verlof bezorgen door Picnic. Deze online supermarkt bezorgt je boodschappen, zonder verzendkosten, met elektrische autootjes. Bezorgt Picnic niet bij jou in de buurt? Kies dan bijvoorbeeld voor Albert.

3. Vind je support team

Om hulp vragen is niet mijn sterkste kant. Maar tijdens je kraamtijd kan het een stuk schelen als je een ‘support team’ om je heen verzamelt. Mensen vinden het vaak fijn om te helpen. En als je je familie of vrienden van tevoren al vertelt over je wensen voor de kraamtijd dan is die hulpvraag misschien net iets minder moeilijk. Vraag vriendinnen bijvoorbeeld om een keer eten voor je te koken. Of laat je moeder even op je baby of  je andere kind(eren) passen terwijl jij slaapt.

4. Beperk kraambezoek

Kraambezoek is natuurlijk leuk en gezellig. Maar het kan er al snel op neer komen dat jij zelf in de weer bent met koffie, thee en beschuit met muisjes, terwijl je eigenlijk een dutje zou willen doen. Je hoeft je niet verplicht te voelen om je deur meteen wagenwijd open te zetten voor iedereen. Ivan en ik hebben met elkaar afgesproken dat we het kraambezoek de eerste 6 weken beperkt houden. We hebben gelukkig een kleine familie, dus dat houdt het lekker overzichtelijk. Zij zijn de eerste dagen / weken van harte welkom. Daarnaast zullen we per week bekijken wat onze behoefte is.

5. Regel een schoonmaakhulp

Laat je budget het toe? Regel dan een schoonmaakhulp voor enkele uren per week. Of je nou natuurlijk bevalt of met een (geplande) keizersnee, zoals ik. In die eerste periode kan je meestal wel wat hulp gebruiken bij fysieke klusjes zoals stofzuigen en poetsen. Een vriendin tipte mij haar schoonmaakster. Zij komt bij ons poetsen voor 2 uur per week. (Kosten: 15,- euro per uur). En om het mezelf extra gemakkelijk te maken komt ze al vanaf de eerste week van mijn verlof. Dan hoef ik net wat minder te doen 🙂

Ik wens je een hele fijne kraamtijd ♥

Wil je meer lezen over dit onderwerp? Lees dan ook eens dit artikel over herstellen na je bevalling met Ayurveda

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply

    Top