preloder
ayurveda
Baby & Mom

Zo helpt Ayurveda je herstellen van je bevalling

Eindelijk is het zover. Je kindje is geboren. Na al die maanden dat je je baby in je baarmoeder hebt gedragen, is het nu tijd om elkaar in de buitenwereld te leren kennen. Een bijzondere periode. Maar het is ook een tijd van herstel. Zelfs als je bevalling soepel verliep, is je lichaam uitgeput na deze enorme prestatie. Het is dus heel belangrijk om goed voor jezelf te zorgen in deze tijd. En dat kan je onder andere doen met Ayurveda.

In onze moderne samenleving lijkt het soms wel een wedstrijd wie het snelst weer de oude is na een bevalling. Als gevolg hiervan krijgen moeders niet altijd de kans om volledig te herstellen van een geboorte. En dit kan zelfs een postnatale depressie tot gevolg hebben. Iedere vrouw doet natuurlijk waar zij zichzelf goed bij voelt. Ga jij voor een rustige start? Lees dan eens over Ayurveda. In Ayurveda wordt een rustige kraamtijd geadviseerd. Een belangrijke periode voor zowel moeder als kind om te herstellen. Behalve dat je in deze periode goed voor jezelf zorgt, geef je je baby ook de tijd om ‘op aarde te landen’ en te wennen aan alle nieuwe prikkels en indrukken.  

Kim in kraambed

Je lichaam weer in balans brengen met Ayurveda

Ayurveda gaat uit van drie basiskrachten (‘dosha’s’):

  • Vata (ruimte & wind)
  • Pitta (vuur & water)
  • Kapha (aarde & water)

Elke Dosha brengt bepaalde eigenschappen met zich mee die zich zowel fysiek als mentaal kunnen uiten. Na een bevalling zijn met name de eigenschappen van Vata Dosha dominant. Er is een lege plek (ruimte) waar eerst je kindje veilig lag. Het voelt soms net alsof de verstorende Vata wind dwars door je huis stroomt wat zorgt voor veel onrust, kou, lichtheid en droogte.  Daarom is het van belang om in die periode precies het tegenover gestelde in te brengen, om weer in balans te komen. Denk hierbij aan een Vata balancerend dieet, warme dranken, zware dekens, een warme kruik voor op je buik en onderrug en veel olie. Ben je benieuwd hoe dit werkt? Lees dan verder hoe Ayurveda jou kan helpen.

Zwangere buik Kim

Ayurvedische voedingstips voor in je kraamtijd

Zoals gezegd, is Vata Dosha dominant in de kraamtijd. Dit geldt voor elke nieuwe moeder. Ongeacht je geboorte-constitutie. Daarom wordt aangeraden om een Vata balancerend dieet te volgen. Hieronder een aantal verstandige keuzes in verschillende voedingsgroepen voor deze periode:

  • Kies voor alles wat romig is (zoals amandelmelk of volle koemelk) of aardse groentes (zoals wortels, bieten en pompoen).
  • Leg de nadruk op natuurlijk zoete voeding (zoals dadels, basmatirijst en haver)
  • Focus op het eten van warm voedsel en warme dranken en vermijd rauw voedsel en cafeïne (koffie, zwarte thee, witte thee en groene thee).
  • Fruit: dadels, frambozen, aardbeien, druiven, grapefruit, mango, banaan, perzik. Vermijd gedroogde vruchten (vijgen en rozijnen), meloenen, veenbessen en rauwe appels.
  • Groenten: bieten, wortels, zoete aardappel, pompoen, avocado, gekookte uien, groene bonen. Vermijd: kool, sla, broccoli, bloemkool en spruitjes.
  • Granen: haver, bruine rijst, basmatirijst, goede kwaliteit tarwe en couscous. Vermijd: granola, gerst en maïs.
  • Noten: amandelen, pecannoten, walnoten, cashewnoten en sesamzaad.
  • Zuivel: volle biologische koemelk, roomboter, volle kwark, ghee en biologische karnemelk.

Ayurveda voeding

Soepen

Eet veel soepen tijdens je kraamtijd. Zelfs als je bent bevallen in de zomer. Het is het beste om voedzame, verwarmde soepen te eten, gemaakt van groentes die uit de grond komen (zoals pompoen, wortelen en / of bieten). Zie bovenstaande Vata-voedsellijst voor meer ingrediënten. Vermijd linzensoep om winderigheid en constipatie te voorkomen.

Tip: Vraag vrienden of familie om homemade soep mee te brengen in plaats van de gebruikelijke pasgeboren baby-cadeautjes 🙂

Postnatale drankjes volgens Ayurveda

Het is belangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen na de bevalling. Niet alleen om gehydrateerd te blijven en om de borstvoeding te ondersteunen, maar ook om je herstel te bevorderen en om te aarden. Hier zijn enkele Ayurvedische elixers:

  • Dashamoola-thee: voedt het spierweefsel en ondersteunt de spijsvertering. Maak de thee met één theelepel Dashamoola en drie kopjes water. Als de thee een beetje is afgekoeld, kun je wat honing toevoegen.
  • Verse gemberthee: om te verwarmen en de spijsvertering te bevorderen.
  • CCF-thee: meng 1/3 komijnzaad, 1/3 korianderzaad en 1/3 venkelzaadjes samen in een pot. Neem een theelepel van dit mengsel en kook het samen om er een thee van te maken.
  • Venkel thee: ter ondersteuning van je borstvoeding
  • Brandnetelthee: voor de reiniging van je nieren
  • Dadelmelk: meng één kop volle koemelk of verse (homemade) amandelmelk met 1 dadel, saffraan, kaneel en kardamonpoeder in een blender en warm deze op. Dit magische kraamtijd drankje ondersteunt zowel je slaap als borstvoeding.

Kim geeft borstvoeding in kraambed

Rust

Om goed te herstellen is het van belang dat je voldoende rust neemt. Ga daarom wanneer je kindje gaat slapen mee in bed liggen. Mocht je niet in slaap vallen dan blijf je lekker liggen met de lichten gedimd, een fijne geur in je diffuser en fijne frisse dekens. Op deze manier rust je toch uit.

Bewaak je ‘personal space’

Je kraamkamer is je heilige ruimte in deze periode. Vraag je partner of kraamhulp om dagelijks de dekens te verwisselen en te wassen. Tover je slaapkamer om naar een veilige plek voor jou en je kindje. Een kamer waarin jullie kunnen rusten en samen zijn. Zet verse bloemen neer, draag frisse en comfortabele kleren en doe wat druppels van je favoriete etherische olie in een verdamper. Wanneer familie en vrienden op bezoek komen zijn ze vaak enthousiast en opgewonden om jullie te zien. Daarom is het van belang om ze eerst de gelegenheid te geven om rustig aan te komen, voordat ze met teveel energie de kraamkamer betreden. Houd het aantal bezoeken op een minimum en niet langer dan 20 minuten, zodat je de rust bewaart voor zowel jezelf als je baby.

Ayurveda

Informeer je familie en vrienden

In onze moderne samenleving is het niet zo gebruikelijk om een kraamtijd te hebben die zich op de moeder richt. In plaats daarvan zijn we gewend om ons te concentreren op wat andere mensen willen. Hoe vaak heb jij van vrienden gehoord dat ze vlak na de bevalling voor koffie met beschuit met muisjes zorgde zodra er bezoek was? Er wordt van ons verwacht dat we meteen terugspringen in ons oude leven, in plaats van ons te herstellen en ons aan te passen in ons eigen tempo. Daarom is het goed om familie en vrienden vooraf te informeren over hoe jij je kraamtijd wilt indelen. Je zou zelfs dit artikel kunnen doorsturen, zodat ze het zelf kunnen lezen. Dat helpt hen om het beter te begrijpen.

Niet sporten

Het is erg belangrijk om je lichaam de tijd te geven die het nodig heeft om te herstellen. Je lichaam heeft al zijn energie nodig voor het herstel. Als je te vroeg begint met trainen, kan je onherstelbare schade aanrichten. Wandelen in je kraamtijd kan natuurlijk wel wanneer jij daar klaar voor bent. Hiermee kan je langzaam je lichaam weer laten wennen aan beweging.

Houd jezelf warm

Het is erg belangrijk om warm te blijven na de bevalling. Je kunt warmte creëren door warme wollen kleding te dragen (of misschien wol-zijde in de zomer), door voedzame, warme gerechten te eten en door verwarmende thee te drinken. Bovendien is het heel goed om jezelf te bedekken met zware dekens en om je onderrug en buik warm te houden met een warme kruik.

Rust in Ayurveda

Kamille wikkel

Door je zwangerschap en bevalling zijn alle organen in je buik verplaatst. Na de bevalling begint je lichaam meteen te werken om alles weer op zijn plaats te krijgen. Kamille olie staat er om bekend dat het helpt bij het bevorderen van dit proces. Als je een warme kamille wikkel gebruikt trekt de olie van nature in je lichaam, terwijl de wrap een ontspannend effect geeft.

Buikbinding

En postpartum buikbinding helpt je lichaam zowel fysiek als emotioneel te genezen. Het ondersteunt je buikspieren en je wervelkolom. Dit helpt je lichaam te ontspannen terwijl je een goede positie behoudt. Dat is bijvoorbeeld erg handig bij het geven van borstvoeding. Bovendien geeft het je het gevoel vastgehouden en ondersteund te worden.

Ayurveda

Massages

Geef jezelf een dagelijkse grondende olie massage (Abhyanga). Het liefst met warme sesamolie met wat essentiële lavendelolie erin. Als vrienden of familie je vragen of je iets nodig hebt of als ze je een cadeau willen geven, dan zijn postnatale massages altijd een goed idee. Bekijk deze website voor de beste postnatale behandelingen door Mirjam.

Dit artikel is een gastblog geschreven door yoga docente, moeder en Ayurveda expert Kim Geerts. Wil je meer weten over Ayurveda voor moeders? Volg Kim op Instagram (@kimgeerts), vraag haar booklet Ayurveda for Mommies (to be) aan of kom naar een van haar workshops in Amsterdam.

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply

    Top